למידע רלוונטי לכם - בחרו:
המטבח האנטי סרטני // הקשר בין תזונה וסרטן במערכת העיכול
שרון בר גיל 18.03.2018

הידעתם? 
לתזונה תפקיד חשוב בהתפתחות סרטן המעי הגס! בעשורים האחרונים מחקרים אפידמיולוגיים וניסויים קליניים מוצאים קשר בין צריכת מזונות שונים והעלאת/הורדת הסיכון לסרטן המעי הגס

הידעתם? 
"לתזונה תפקיד חשוב בהתפתחות סרטן המעי הגס! בעשורים האחרונים מחקרים אפידמיולוגיים וניסויים קליניים מוצאים קשר בין צריכת מזונות שונים והעלאת/הורדת הסיכון לסרטן המעי הגס"

 

יכול לעניין אתכם גם לקרוא את הבלוג של ששרון בר גיל "המטבח האנטי סרטני - צ'אי תבלינים חורפי"

 

המידע הזה הוא תוצר של עבודת מחקר שנעשתה באוניברסיטת הרווארד, והתפרסמה בירחון הרפואי Gastroentology, והוא לגמרי מתחבר לנו לאגודה האמריקאית למלחמה בסרטן, הטוענת כי שליש (!) ממקרי הסרטן ניתנים למניעה באמצעות שינוי אורחות חיים.

מסתמן כי דפוסי אכילה משפיעים על הסיכון לפתח סרטן במערכת העיכול ומסקנת המחקר היא שאימוץ דפוסי תזונה מסוימים יכול להוריד את הסיכון לפתח סרטן במערכת העיכול.

אז לקחנו את כל הטוב הזה, והכנו לכם תקציר מקומי על המזונות שכדאי להכניס לגוף ועל אלו שאולי שווה להימנע או לפחות להפחית בצריכה שלהם. מומלץ לצרוך על קיבה מלאה :)

סיבים תזונתיים - אכלו יותר!

צריכה גבוהה של סיבים תזונתיים מוגדרת ע"י הארגון העולמי לחקר הסרטן (WCRF) בדרגת עדות "משכנעת" כמפחיתת סיכון לתחלואה בסרטני מערכת העיכול (עד כ 20% הורדת סיכון).

סיבים משפיעים על מערכת העיכול באמצעות מספר מנגנונים מגנים: הסיבים מגדילים את נפח הצואה ומקטינים את זמן השהייה של המזון המעוכל בגוף. הם גם מסוגלים לספוח אליהם חומרים רעילים ומזיקים ולעזור להוציאם מן הגוף. הסיבים גם מהווים מקור מזון מועדף לחיידקים המועילים במערכת העיכול. חיידקים אלו מעכלים את הסיבים ומייצרים מהם חומרים שונים שיכולים להאט תהליכים סרטניים שונים.

שכנעתם אותי, איך צורכים יותר סיבים? 
כמות מכובדת של סיבים מצויה בדגנים מלאים (למשל: כוסמת, קינואה, אורז מלא, גריסים) בקטניות (שעועית, גרגירי חומוס, עדשים) ובפירות וירקות. צריכה גבוהה של סיבים משמעותה גם צריכה גבוהה של מאכלים מקבוצות אלו. החוקרים מדגישים שלא מדובר על צריכת סיבים מתוספים אלא ממקורות מזון בלבד.

ה ירוק וקפה – שתו ותיהנו!

מטה-אנליזה שהתפרסמה בשנה החולפת מצאה כי צריכה קבועה של תה ירוק נמצאה כמקטינה תחלואה וחזרה של מחלה במעי הגס. התועלת היא תלוית מינון – צריכה גבוהה יותר של תה ירוק נתנה הגנה גבוהה יותר מאשר צריכה נמוכה. שתו תה ירוק (עדיף ללא חומרי טעם/ריח מיותרים) באופן קבוע.

והנה נתון שאולי יפתיע שוחרי בריאות, אבל מסתבר ששתייה קבועה של קפה מקטינה את הסיכון לסרטן במעי. מחקר שפורסם ב Cancer Epidemiol Biomarkers ב 2016 מצא כי התועלת היא תלוית מינון, צריכת קפה גבוהה סיפקה יותר הגנה מאשר צריכה נמוכה (עד 3 כוסות קפה ליום).

בשר אדום – אכלו פחות!

ישנם מספר מנגנונים אפשריים לקשר שבין צריכה מרובה של בשר בקר ובשרים מעובדים וסרטן המעי. בשר אדום מכיל רכיבים אשר יכולים לקדם היווצרות של תרכובות מסרטנות כמו כן, צורת ההכנה של הבשר - בישול בטמפרטורות גבוהות או חריכתו (מנגל/גריל/על האש) מייצרת גם היא תרכובות שונות שמקדמות תהליכים סרטניים.

המלצתנו? אכלו פחות בשר.

אלכוהול – הקטינו צריכה!

צריכה של מעבר למשקה אלכוהולי אחד ביום מעלה משמעותית סיכון לגידולים סרטנים שונים ובניהם גם סרטן המעי. עליית הסיכון היא תלוית כמות. כלומר ככל שאתה שותה יותר אתה מגדיל את הסיכון. מחקר שעקב אחרי כ 500,000 משתתפים מצא כי אלו שצרכו אלכוהול במידה הגבוהה ביותר הגדילו את הסיכון לחלות בסרטן המעי בכ- 40%.

נראה שאלכוהול פוגע בפעילות מערכת החיסון, מגדיל פעילות של אנזימים פרו סרטניים, וכן מסוגל לפגוע בשכפול תקין של ה DNA.

אם אתם שואלים אותנו? הגבילו את צריכת האלכוהול שלכם.

בתיאבון ו...לבריאות!

מקורות

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4409470/

Nutrients, Foods, and Colorectal Cancer Prevention

Mingyang, Song, Gastroenterology. 2015 May; 148(6): 1244–1260

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/28454102

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5514915/

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4509170/

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4874555

/

יכול לעניין אתכם גם לקרוא את הבלוג של שרון בר גיל "המטבח האנטי סרטני - ברוקולי"

לעמוד הבלוגים >

need.png

צריך משהו אחר? כתוב לנו על כך